Kumarın Yeni Türü: Çevrimiçi Kumar
Çevrimiçi kumar oynama popülaritesi gün geçtikçe belirgin bir şekilde artmaktadır. Teknolojik gelişmeler kumar oynanan platformların değişmesiyle birlikte kumarı çevrimiçi bir aktivite haline getirmiştir. Canlı bir şekilde oynanan bahis, henüz sonuçlanmamış bir müsabaka/etkinlik için oynanan bahis anlamına gelmektedir. Bu bağlamda müsabaka/etkinlik başladıktan sonra da bahis yapmaya devam edebilmektedir. Bahis süreci süreklilik arz etmekle birlikte, farklı seçenekleri beraberinde getirmekte ve oynayan kişinin her an bahis yapmasına olanak sağlayan bir çevrimiçi olma durumu ortaya çıkmaktadır. Nitekim, bahis yapılan miktarın artmasına ve zamanla da süreye bağlı toleransın gelişmesine, daha fazla bahis yaparak miktarın artmasına ve daha kısa bir süre içinde sonuç alabileceği bahislere yönelmelerine neden olmaktadır. Böylelikle daha fazla maddi/manevi kayıpların ortaya çıkması söz konusu olabilmektedir. Çevrimiçi bahis seçeneği sunan siteler de bu doğrultuda çeşitli bonuslar ile bahis yapan kişileri sürekli oyunda tutmayı amaçlamaktadırlar.
Bu bilgileri destekler nitelikte bir çalışmada, 2012 yılı içerisinde bahis siteleri arasında, çevrimiçi kumar aktiviteleri %41.5'lik bir oranla en popüleri olduğu bilgisine rastlanılmaktadır. Bununa birlikte, çoğunlukla "Herkes için bedava bahis!" veya "Depozit bonuslarını yükleyin, kaybetmeniz mümkün değil!" gibi teşvik edici reklamlar oyuncuların kumar davranışını çevrimiçi kumara yönlendirmesine sebep olmaktadır. Bu tür teşvikler oyuncuların "zararsız eğlence" için veya "kaybedecek hiçbir şeyleri yokmuş" gibi çevrimiçi kumara yönlenmelerine sebep olmaktadır. Bu da zaman içinde oyuncuların çevrimiçi kumara daha fazla maruz kalarak risk altına girmelerine sebep olmaktadır.
Başka bir çalışmada, her ne kadar açık ve bilinir bir sebep bulunamasa da internette karşılaşılan reklamların, kişilerin erken yaşlarda çevrimiçi kumara maruz kalmalarına sebep olduğuna dair görüş sunulmaktadır. Bir başka çalışmada ise, gençlerin %61'inin e-posta yoluyla spam kumar reklamı aldığı ve %96'sının televizyonda kumar reklamlarıyla karşılaştığı açıklanmıştır. Reklamlarda genellikle vurgulanan mesajlar "kazanmanın çok kolay olduğu" ve "kumarın para kazanmak için kolay bir yol olduğu" şeklinde karşımıza çıkmaktadır.
Arıcak (2019) Türkiye'de yaptığı çalışmada, ergenler arasındaki problemli çevirimiçi bahislerin yaygınlığını, gençlerin bahisle ilgili ortak davranışlarını belirlemeyi ve aile üzerindeki etkilerini tespit etmeyi amaçlamıştır. Çalışma, İstanbul'daki 12-18 yaş arası 6116 ergenle, bahis için problemli internet kullanıcıları olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır. 756 (%12,4) ergen çevirimiçi bahis oynadıklarını bildirmelerine rağmen sadece 176 ergen (%2,9) problemli internet kullanıcısı olarak sınıflandırılmıştır. Neredeyse katılımcıların dörtte birinin, çevirimiçi bahise 10-12 yaşlarında başladığı görülmektedir. Bu bilgilere ek olarak çalışmada, her katılımcının çevirimiçi bahis yapan birini tanıdığı olduğu da fark edilmiştir. Sıklık bakımından ele alındığında ise, sırasıyla arkadaşlar, akrabalar, kardeşler ve ebeveynler şeklinde bulgular ortaya çıkmaktadır.
Bu bilgiler çerçevesinde, kumarın her türünün risk teşkil ettiği bilinmeli; çevrimiçi bahis türünün de sürekliliğinden ve çeşitliliğinden dolayı daha büyük riskler teşkil ettiği ortaya konmaktadır. Bu noktada, profesyonel bir ekipten destek almak son derece önemlidir.
Kl. Psk. Emre Yılmaz
KAYNAKÇA
Aricak, O. T. (2019). Problematic online betting among Turkish adolescents. Journal of gambling studies, 35(1), 31-45. Aricak, O. T. (2019). Problematic online betting among Turkish adolescents. Journal of gambling studies, 35(1), 31-45.
Derevensky, J., Sklar, A., Gupta, R., Messerlian, C., Laroche, M., & Mansour, S. (2007). The effects of gambling advertisements on child and adolescent gambling attitudes and behaviors. Chapitre, 5, 144.
Derevensky, J., Sklar, A., Gupta, R., & Messerlian, C. (2010). An empirical study examining the impact of gambling advertisements on adolescent gambling attitudes and behaviors. International Journal of Mental Health and Addiction, 8(1), 21-34.
Griffiths, M. D. (2010). Social responsibility and trust in online gambling: Six steps to success. IGaming Business, (61), 36-37.
Korn, D., Hurson, T., & Reynolds, J. (2005). Commercial gambling advertising: Possible impact on youth knowledge, attitudes, beliefs and behavioural intentions. Guelph: Ontario Problem Gambling Research Centre.
MarketLine, 2013. Global online gambling. August 2013. London: Marketline.
Banks, J. (2016). Online gambling and crime: Causes, controls and controversies. Routledge.
Monaghan, S., Derevensky, J., & Sklar, A. (2008). Impact of gambling advertisements and marketing on children and adolescents: Policy recommendations to minimise harm. Journal of gambling issues, (22), 252-274.
PAYLAŞ